Peru, je was fantastisch!

24 april 2018 - Cusco, Peru

We keken er echt naar uit om naar Peru te gaan. Alles wat we erover gelezen hadden sprak ons aan. De natuur die zo divers is, van bergen, woestijn tot jungle, koloniale steden, de Inca cultuur en overblijfselen daarvan en natuurlijk de heerlijke Peruaanse keuken.

Cusco, Salkantay trek en Machu Picchu
We begonnen in Cusco, de oude Inca hoofdstad met veel koloniale gebouwen, kerken, gezellige pleinen en mooie straatjes om doorheen te struinen. Hier boekten we ook onze Salkantay trekking, een hike van 5 dagen met als eindpunt Machu Picchu. Helaas werd Britt ziek, ze bleek later een voedselvergiftiging te hebben (dat Peruaanse eten viel toch niet helemaal goed), waardoor de Salkantay trek een dag werd uitgesteld. Hoewel Britt nog steeds ziek was, begonnen we met onze groep (team Awesom!) aan de tocht. De eerste dag was makkelijk, we hoefden 'maar' 5 uur te lopen naar ons 1e kamp. Voor ons geen tentjes om in te slapen, maar 'sky domes' van glas, waardoor we onwijs mooi uitzicht op de bergen en de sterren hadden. De 2e dag was een zware wandeling. Omdat Britt zo ziek was, werd ze het laatste uur van de klim door een paard omhoog gebracht, naar 4.700 meter. Helaas moesten we daarna nog 7 uur lopen om bij het volgende kamp te komen ;-). Dag 3 en 4 waren goed te doen, we hoefden alleen wat landslides en riviertjes te trotseren, voordat we op dag 5 bij Machu Picchu aankwamen. En dat moment is nog indrukwekkender dan je verwacht: wat een magische plek!

Heerlijk eten in Arequipa
Terug in Cusco konden we nog snel bijkletsen met onze Ozzie-vrienden Rhys en Bec. Na een aantal tips te hebben uitgewisseld vertrokken we met z'n tweeën naar Arequipa, weer zo'n mooie stad, omgeven door vulkanen. Hier hebben we vooral uitgerust en lekker gegeten, zodat Britt kon aansterken. Denk aan de meest heerlijke crêpes, pasta's en ceviches. Dat laatste is een typisch Peruaans gerecht met "rauwe vis, gegaard in limoensap, met koriander, rode ui, rode peper, mais en zoete aardappel", aldus Jordi. Dit hebben we tijdens een kookles leren maken (en opgegeten), dus een aantal gelukkigen zullen dit in Nederland mogen proeven.

De Colca canyon
Na al dat eten was het toch weer tijd voor wat actiefs, de Colca Canyon! Je kunt hier prima zonder gids of tour een meerdaagse hike doen. Tenzij het heel mistig is en je het pad niet kunt vinden (wij dus), dan kun je verdwalen. Gelukkig vonden we vrij stel het goede pad, trok de mist op en konden we eindelijk de diepte van de canyon zien. Je loopt tijdens deze tocht door typische Peruaanse dorpjes, komt nauwelijks een toerist tegen en slaapt middenin de canyon in een 'oase' (zie foto). Heel bijzonder!

Lima
Onze volgende bestemming was Lima, wat een grote stad is dat. De rijke buurten lijken in geen enkel opzicht op de rest van Peru. Je ziet er overal dure auto's, super mooie appartementen en ook de mensen zien er anders (westers) uit. In Lima gingen we eten bij een van de beste restaurants ter wereld: Central. Dit was letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. De kaart is namelijk opgedeeld naar de verschillende hoogtes van het land. Zo bestaan de gerechten uit ingrediënten die voorkomen op 10 meter onder zeeniveau tot +4.100 meter. Rhys en Bec hadden een reservering voor dezelfde dag als wij, dus sloten we gezamenlijk af met de nodige cocktails!

Huaraz en de Santa Cruz trek
Vanuit Lima pakten we de bus naar Huaraz (spreek uit 'Waras', anders verstaan de Peruanen je niet). Hier boekten we de Santa Cruz trek. Dit is een van de mooiste meerdaagse wandelingen ter wereld. Opnieuw hadden we een hele leuke groep, met 2 gekke Amerikanen uit Californië, die als hobby hun eigen wijn maken. Dat spreekt ons natuurlijk helemaal aan! Continu werden er grappen gemaakt, zelfs tussen het 'naar adem happen' door, op weg naar de top van 4.700 meter. Daar, en tijdens de rest van de tocht, genoten we van het prachtige landschap van Peru. Na het afscheidsetentje vertrokken we met overbelaste lachspieren, een uitnodiging om in Californië wijn te komen maken en een lichte kater naar Mancora. Hier hebben we een paar dagen genoten van de zon, zee, strand en coctails. Een perfecte afsluiter van onze reis door Peru!

1. Greet:
    24 april 2018
    Wat een super ervaring hebben jullie weer meegemaakt. Hoe gaat het nu met Brit? Super gaaf om het te lezen en de foto's te bekijken kan me voorstellen dat het geweldig is. Mooie foto's ook. Succes nog met alles en geniet ze nog ff. Tot gauw weer. Ik zie uit naar jullie verhalen. Liefs Greet xx
  2. Jill (Welzorg!):
    24 april 2018
    Britt, leuk om te lezen!! Wij vertrekken zondag naar Peru (cusco - titicaca - arequipa - colca c - huacachina - lima); Krijg er iig veel zin in door dit te lezen en zien! :-) veel plezier nog!
  3. Marjo en Ruud:
    24 april 2018
    Britt en Jordi, wat een fantastische ervaring wederom. En een compliment voor de schrijfster, je maakt er een heel beeldend verhaal van, zo prettig om te lezen! (Zou zomaar je beroep kunnen zijn, ha ha)
    Wat lijkt me het ook een genot om vriendschappen op te bouwen tijdens zo’n reis, zo zonder verstorende andere afleidingen als werk, tv, social media. Heel puur.
    Op naar de volgende episode, lieve groetjes.
  4. Sonja Schaeken:
    25 april 2018
    Jaaaaa heerlijk om jullie verhalen te lezen en wat zijn jullie heerlijke bezige bijtjes! Leuk om jullie belevenissen te lezen vanuit Peru, ben benieuwd naar de volgende. Neem vooral veel foto's van de reuzenschildpadden. En Jordi voor morgen alvast proficiat een hele dikke kus van Hein en mij. XXX
  5. Gert en Marianne:
    26 april 2018
    Hou Britt en Jordi, wij herkennen heel veel foto's met name van Cusco, Arequipa en Machu Picchu. Zijn jullie ook in Aquas Caliente geweest voordat jullie doorgingen naar Machu Picchu? En ook coy (cavia) gegeten? Wij wel alpaca biefstuk. Heel bizondere ervaringen, ik zou zo weer terug willen. Ook mooie mensen en vooral mooie kinderen he die Inca indianen? Ik heb nog nooit zoveel foto's van kindjes gemaakt op een vakantie. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet! Liefs, Gert en Marianne
  6. John Ermers:
    28 april 2018
    He Britt, Jordi, gave belevenissen, leuke ontmoetingen, prachtig landschap, boeiende ervaringen, mooie cultuur. Bijna te veel om over te vertellen en om te laten zien. De "skydomes" zijn heel bijzonder in zo'n landschap en het paardrijden tijdens de Salkantay "trekking" past wel bij Britt.
    Veel plezier de komende weken. Lieve groetjes van ons.