Het laatste deel van Patagonie

14 februari 2018 - Mendoza, Argentinië

El Calafate
Vanuit Puerto Natales in Chili gingen we weer de grens over naar Argentinie, naar het dorpje El Calafate. Vanuit hier hebben we een boottocht gedaan door het 'Los Glaciares National Park'. We hebben 3 verschillende gletsjes bezocht, waaronder de bekende Perito Moreno gletsjer. Het ijs is 60 meter dik en 5 kilometer breed en de ijsmassa verschuift 1 - 2 meter per dag. Hierdoor zie je regelmatig enorme ijsbrokken van de gletsjer afbreken. Wij hadden het geluk om dit van dichtbij mee te maken.
Deze gletsjer was al inmens, maar de andere gletsjer (waar we vanwege drijvende ijsbrokken niet heel dichtbij konden komen) was nog 5x zo groot als de Perito Moreno. Moeilijk om een voorstellling van te maken!

El Chalten
Vanuit El Calafate zijn we doorgereisd naar El Chalten. Dit is weer zo'n klein, Patagonisch, backpackers dorpje. Het dorpje ligt eigenlijk in een groot natuurpark. Je loopt zo vanuit je hotel de bergen in om de meest mooie hikes te maken en vanuit ons hotelraam zag je klimmers de steile rotswanden beklimmen.
Wij hebben een tocht gedaan naar de bekende Cerro Torre en een tocht naar de Fitz Roy. Twee beroemde bergen, vanwege de grillige pieken die extreem moeilijk te beklimmen zijn. Wij hielden het daarom bij de hike er naartoe en hadden daarbij gelukkig heel mooi weer. Net als in de rest van Patagonie, is het weer ook hier vaak onvoorspelbaar. Wij liepen heerlijk in het zonnetje, maar de dagen erna hingen de pieken in de wolken, waren er harde windstoten en zelfs hagel (hoorden we later van andere backpackers).

El Bolson
Hoewel we al op veel leuke plekken geweest waren, was El Bolson tot nu toe echt onze "home away from home". Een ontzettend lieve gastvrouw: zij sprak geen Engels, wij geen Spaans, maar we lachten veel met (of om) elkaar. We hadden heerlijk onze eigen Cabana(houten huisje), we aten het meest heerlijke vlees, bereid op onze eigen BBQ door BBQ-master Jordi, er waren weer supermarkten met vers fruit en groenten in de schappen (mensen lijken hier alleen vlees en aardappels te eten) en er was om de dag een hele toffe hippie markt, met eten, muziek en dansende mensen op straat. Wat wil je nog meer? Oh ja, bergen om te beklimmen. Nou, die waren er ook! :-) We hebben  een tocht naar de hoogste berg in de omgeving gedaan en sliepen in een berghut met een schitterend uitzicht over El Bolson en de omliggende bergen in de omgeving. Vanaf de top van de berg vlogen tientallen condors laag over ons heen en kon je zelfs vulkanen in Chili zien.

Bariloche
Het laatste deel van onze trip door Patagonie: Bariloche. Deze plek staat vooral bekend als lake district en in de winter als wintersportgebied. Dit is ook wel te zien aan de typische huisjes, met veel hout. Het doet een beetje denken aan de huizen in de Alpen. Maar, wij waren er in de zomer, dus geen sneeuw en opnieuw heerlijk weer. Een dag hebben we de Circuito Chico gefietst. Een ronde van 30 kilometer door het Nahuel Huapi Park, met uitzicht op de meren. We hadden in El Bolson veel gehiked en met name Britt dacht 'nu gaan we even lekker ontspannen fietsen'. Dat was de eerste 5 minuten ook zo, we gingen toen nog  bergafwaarts. Maar de rest van de route was het vooral heel steil klimmen en gelukkig af en toe ook lekker steil naar beneden. Bij de Patagonian Beer Brewery konden we afkoelen, uitrusten en genieten van een heerlijk (groot) biertje en fantastisch uitzicht. Daarna hadden we nog een klim van 15 minuten voor de boeg voor we bij het eindpunt waren.

De dag erna vertrokken we voor een 3 daagse hike. De eerste nacht sliepen we in een hele leuke, maar zoals altijd primitieve, berghut aan een lagune. 'S avonds werd er door de andere hikers muziek gemaakt, onverstaanbare Spaanse liedjes gezongen en deden we kaartspelletjes met een stel uit Buenos Aires. We sliepen (of ja, sliepen bijna niet) met 30 man op een kamer, het was warm en er werd gesnurkt. Topfit dus, begonnen we de dag erna aan onze tocht naar de volgende berghut. Deze was iets pittiger dan gedacht. 8 uur lang klimmen en afdalen, over granieten rotsen en gravel. We werden gelukkig weer beloond met een spectaculair uitzicht van vulkanen in Argentinië in Chili en het National Park bij Bariloche. De laatste dag in Bariloche konden we echt even uitrusten. We huurden een auto en reden in 1 dag de 7 meren route en aten voor de tweede keer bij het leuke restaurantje Mamush. We pakten onze spullen en de dag erna verlieten we Patagonie.

Na een busreis van 20 uur kwamen we in Mendoza: het wijngebied van Argentinië. Daar zijn we nu van aan het genieten, dus wordt vervolgd. Salut!

1. Marjo en Ruud:
    14 februari 2018
    Spectaculair, dat is het gevoel als ik lees over de schitterende, afwisselende natuur in al zijn variëteiten. Wat is een mens dan nietig. Ook superleuk om zoveel mensen te ontmoeten, zoveel culturen, elkaar niet kunnen verstaan en toch contact hebben. Weer even iets anders dan al die gebogen koppies boven een I phone😃😃
  2. Greet:
    14 februari 2018
    Ongelooflijk wat een ervaring en z'n prachtige foto's. Xx
  3. Sonja Schaeken:
    14 februari 2018
    Wij vinden jullie verslagjes hartstikke leuk, kijken er ook steeds naar uit. Foto's zijn ook heel scherp. Er zijn er een paar bij die meteen al kan inlijsten.
    Ook leuk om dat houten Hans en Grietje huis te zien, lekker aan de argentijnse steaks op de bbq. Ben bang dat jullie straks geen genoegen meer nemen met een biefstukje van Appie happie. Geniet en een dikke knuffel van ons. Hein en Sonja.
  4. Yvonne:
    14 februari 2018
    Prachtig wat jullie allemaal meemaken en zien lieve schatten! Oogverblindend mooi de 📸 picts! En uitzichten adembenemend! Enjoy darlings, we kijken uit naar het volgende verhaal! Dikke kus Xxxx
    Pap & Mam (en oma)
  5. Jacky:
    14 februari 2018
    Zo indrukwekkend en stoer van jullie. Chapeau😀
  6. Marjo en Ruud:
    20 februari 2018
    Britt, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en geniet samen met Jordi van een speciale dag in een nog specialere omgeving.