Van Argentinië en Chili naar Bolivia

19 maart 2018 - Cusco, Peru

Het is alweer even geleden sinds ons vorige reisverslag en we hebben inmiddels alweer een hoop leuke dingen gedaan. Tja, het leven van een backpacker is behoorlijk druk ;-). We hebben toch even tijd gemaakt voor een nieuwe reis update!

Mendoza
Vanuit Patagonie reisden we verder naar het Noorden van Argentinië, met als eerste bestemming 'Mendoza'. We vinden de stad Mendoza niet heel bijzonder, maar de omgeving is wel heel mooi. Mendoza staat bekend als de wijnstreek van Argentinië. Daarom pakten we vanuit de stad een bus naar het dorpje Maipu en daar huurden we fietsen om vervolgens de verschillende bodega's (wijnhuizen) te bezoeken en vele wijntjes te proeven. Een dag naar ons hart! Het fietsverhuurbedrijf Maipu Bikes bleek een echte aanrader. Bij het inleveren van de fietsen was er namelijk nog een 'happy hour'. Daar hebben we ter afsluiting nog meer wijn gedronken met een leuk stel uit Chicago.

Bed bugs..
De dag erna was een minder leuke dag. Britt's hele lichaam zat onder de jeukende bulten. Na het checken van het bed kon het eigenlijk maar 1 ding zijn: bed bugs. Toevallig was er een dokter in het hotel, die gaf Britt een spuit tegen de allergische reactie. We zijn meteen van hotel geswitcht en omdat de eigenaresse het heel vervelend vond, hoefden we de 2 nachten niet te betalen. Helaas moesten we hierdoor langer in Mendoza blijven dan gepland. We wilden namelijk nog een hike doen naar de basecamp van Aconcagua, de hoogste berg van Zuid-Amerika. Toen Britt weer wat hersteld was hebben we de hike alsnog gedaan en konden we de top van dichtbij zien.

Salta, nog meer bed bugs en nog meer wijn
Van Mendoza gingen we nog verder door naar het Noorden, naar Salta. Dit is, in tegenstelling tot Mendoza, een hele mooie stad met veel koloniale gebouwen. Helaas werd Jordi de eerste nacht in Salta wakker met ook overal bulten en jeuk. De dokter kwam en ook hij kreeg een spuit. Waarschijnlijk hadden we de bed bugs nog bij ons en we besloten drastische maatregelen te nemen. We moesten al onze spullen wassen en/of drogen op hoge temperatuur, zelfs onze backpacks en schoenen. De spullen die we niet konden wassen, zoals elektra, hebben we met alcohol doekjes schoongemaakt. Dit gedoe heeft ons helaas wat dagen gekost, maar hopelijk zijn we er nu vanaf en komt het niet meer terug!

Vanuit Salta hebben we de bus gepakt naar Cafayate, opnieuw een wijndorpje, maar dit keer veel mooier en gezelliger dan het dorpje Maipu. Nog niet eerder zagen we wijnranken in een woestijn en bergachtig gebied op 2300 meter hoogte. Vanuit het dorpje liep je zo naar de bodega's toe.. Ideaal voor een proeverij (of meerdere)! Na 2 nachten in Cafayate, lekkere empanada's en opnieuw vele wijntjes, gingen we weer terug naar Salta. Hier zijn we nog naar het Maan Museum geweest, een museum over de Inca cultuur en de offerringen die de Inca's brachten, zoals het offeren van kinderen aan de goden. De Inca's kozen de meest vooraanstaande kinderen, liepen met hen de berg op, drogeerden de kinderen met alcohol, voordat ze levend werden begraven. De Inca's geloofden niet dat de kinderen dood gingen, maar dat deze verder zouden leven en over hen zouden waken. In 1999 zijn 3 Inca mummies gevonden bij de top van de Llullaillaco berg. De lichamen waren vanwege de kou nog volledig in tact. In het museum wordt telkens 1 van de 3 mummies getoond.. Bizar om te zien, als een levendecht kind, honderden jaren oud. Heel indrukwekkend.

San Pedro de Atacama: een andere planeet
Van Salta gingen we naar San Pedro de Atacama in Chili. Tijdens de border crossing naar Chili, die bijna 4 uur duurde, hebben we Marina uit Duitsland en Bec en Rhys uit Australië ontmoet. Hele leuke mensen, met wie we in San Pedro elke dag afspraken om samen iets te eten en te drinken.
In San Pedro bezochten we onder andere Vally de la Luna, een plek in de woestijn, die meer op de maan leek dan op de aarde! De dag erna hebben we een vulkaan beklommen. We reden in korte tijd van 2.400 meter hoogte naar 5.000 meter. Iets te snel, want zodra we uit de auto kwamen, merkten we meteen het gebrek aan zuurstof. We namen even de tijd om eraan te wennen en zodra Britt zich niet meer ziek voelde, gingen we langzaamaan, door de sneeuw naar de top van de vulkaan. Hier hadden we een fantastisch uitzicht over de woestijn en de vele andere vulkanen in Chili. De route naar beneden was makkelijker dan naar boven en we gingen soort van skiënd, Jordi sleeënd, door de sneeuw naar beneden!

Uyuni (flooded) Salt flats
Na San Pedro de Atacama wilden we een tour doen naar de Uyuni Salt flats in Bolivia. Samen met Rhys en Bec boekten we een tour en we namen afscheid van Marina die de andere kant op reisde. Met nog een ander Australisch stel, Carly en Sam, zaten we in een 4x4 wagen. De toer duurde 3 dagen, dwars door de woestijn, voordat we bij de zoutvlakte kwamen. Weer zagen veel flamingo's, Lama's en viscatta's (soort konijnen) en hele mooie lagune's. Op de laatste dag kwamen we aan bij de zoutvlakte, die vanwege het regenseizoen een groot deel onder water lag. We reden dwars door het water, voor we bij het zout kwamen. Hier hebben we natuurlijk de nodige foto's gemaakt, voor de tour ten einde kwam. We afscheid van Carly en Sam, en besloten we met Rhys en Bec verder Bolivia in te reizen.

Bolivia
Met Rhys en Bec gingen we naar Potosi, een oude mijn stad met een roerig verleden. Dit was vroeger de rijkste stad van Zuid-Amerika, vanwege het zilver wat er gevonden werd. Slaven werkten hier maanden aan een stuk onder de grond, zonder daglicht te zien. Vele overleefden de omstandigheden niet. In Potosi hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan: de stad verkent, de oude gebouwen gefotografeerd, lekkere koffietjes gedronken en typische Boliviaanse empanada's gegeten. Vervolgens gingen we met z'n vieren door naar Sucre. Een hele mooie stad, vol met koloniale gebouwen. We reisden vervolgens door naar La Paz, de grootste stad in Bolivia. Het was vooral een drukke stad, met veel markten en vele auto's (die niet stoppen voor voetgangers). We hoopten vanuit hier een mooie hike te doen, maar vanwege het regenseizoen werd dit afgeraden. Daarom gingen we snel door naar Copacabana (helaas niet zo mooi en warm als in Rio de Janeiro). Na 2 weken is er voor ons alweer een einde gekomen aan onze reis door Bolivia. We vonden het vooral: hoog (we waren regelmatig buiten adem), soms best koud, lekker goedkoop, prima eten en kleurrijk (met name de traditionele kleding).

Door naar Peru
Inmiddels zijn we doorgereisd naar Cusco in Peru, de oude Inca hoofdstad. Hierover later meer in ons volgende reisverslag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marjo en Ruud:
    19 maart 2018
    Dankjulliewel voor weer een heel leuke update van jullie reis met schitterende foto’s. Voor ons een kleine impressie van alles wat jullie zien, beleven, ervaren. Super. En ook leuk om mensen te ontmoeten uit diverse landen, een verrijking om dit te kunnen delen met anderen. Groetjes
  2. Greet:
    19 maart 2018
    Super gaaf wat een ervaring weer. Ik ben zeer benieuwd naar al jullie foto's. Heel veel plezier nog en vooral een goede voortzetting van jullie reis. Heerlijk om te lezen allemaal. Liefs 😘😘
  3. Gert en Marianne:
    19 maart 2018
    Hou Britt en Jordi, wat een fantastische reis. De foto's komen ons vaak heel bekend voor, maar de

ademnood op grote hoogten ook! Maar goed, je moet er wel iets voor over hebben. Daarvoor krijg je een onvergetelijke ervaring terug! Geniet verder van al het moois, groeten Gert en Marianne.
  4. Yvonne:
    19 maart 2018
    Wat goed te horen dat jullie hebben genoten van de ‘good things in life 🍷haha. Enja de mindere dingen neem je maar voor lief toch 💉 ;) fijn dat jullie zo genieten lieverds! Take care, big hugs Xxxxx
  5. John Ermers:
    19 maart 2018
    Fijn dat we kunnen lezen wat jullie de afgelopen weken allemaal hebben mogen ervaren en "proeven". Ervaringen, indrukken, ontmoetingen en belevenissen om niet te vergeten. Het verhaal van de Inca's is wel bizar evenals jullie ervaringen met bedbugs. Gelukkig heb je daar nu geen last meer van. Voor de rest lijkt het een bijzonder avontuurlijke en boeiende reis. De foto's geven een mooi beeld van wat jullie allemaal gezien hebben en die op de zoutvlakte zijn funny. Liefs en kusjes van ons. XXX