Ushuaia en Torres del Paine

26 januari 2018 - Ushuaia, Argentinië

Ushuaia
Na een vlucht van 4 uur kwamen we (op 14 januari) aan in Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. Het is een klein stadje, uitvalsbasis om natuurpark Tierra del Fuego (Vuurland) te bezoeken en startpunt voor bootreizen naar Antartica. Dat laatste hebben wij niet gedaan (tot spijt van Jordi. Niet van Britt. Die krijgt het al koud bij de gedachte eraan).

Het is een stadje met voornamelijk outdoorwinkels en op straat loopt zo'n beetje iedereen in hike kleding en op wandelschoenen. Lekker praktisch, zeg maar! Om je heen zie je besneeuwde bergtoppen, zelfs nu het zomer (10-15 graden) is. We hadden een gezellig hostel en sliepen voor het eerst, sinds onze vorige reis, weer eens in een dorm (met 6 mensen op de kamer, samen in een stapelbedje). Dat was in het begin weer even wennen, maar viel ons daarna toch heel erg mee. Je leert zo snel mensen kennen en kunt meteen reistips uitwisselen.

We hebben in Ushuaia 2 volle dagen doorgebracht. We hebben een mooie en pittige hike gedaan in Tierra del Fuego, naar de top van de berg Cerro Guanaco. En een tocht naar de Glacier Martial. Vanaf hier heb je een ontzettend mooi uitzicht op Ushuaia aan de ene kant en de gletsjer aan de andere kant.

Puerto Natales
Hierna vervolgden we onze reis naar Puerto Natales in Chili. Na een busreis van 16 uur waren we op onze bestemming. We hadden hier nog 1 dag om te chillen, voor we aan onze 4-daagse hike door Torres del Paine zouden beginnen. Deze dag hebben we vooral heel hard gelachen, omdat 1) Britt hele erge honger had, maar wel een gezond broodje wilde. Ze bleek uiteindelijk een broodje met friet erin besteld te hebben en 2) Jordi een bezoek bracht aan de plaatselijke kapper, die zichzelf zag als kunstenaar, maar het resultaat was om te huilen (en vooral voor Britt ook om te lachen!!).

Torres del Paine
De dag erna vertrokken we al vroeg naar Torres del Paine, een van de mooiste natuurparken van Zuid-Amerika. In 4 dagen liepen we de W-trek, een route in de vorm van een W, waarbij je de meest mooie uitzichten hebt op verschillende bergtoppen, meren en gletsjers. Deze hike stond al lang op onze wishlist en hebben we maanden van te voren moeten boeken. Heel gaaf om er dan eindelijk zelf te zijn, in plaats van erover te lezen op internet.
We hadden veel geluk met het weer, want in Torres del Paine kun je in 1 dag regen, zon, sneeuw en hagel hebben. Bij ons was het heel zonnig en we hebben alleen zware windstoten getrotseerd (het leek de Nederlandse storm wel!).

Na 4 fantastische dagen, waarbij we dagelijks zo'n 6-7 uur liepen, heuvel op, heuvel af, keerden we terug naar Puerto Natales, om daar vervolgens met de bus door te reizen naar El Calafate en El Chalten. Daarover later meer!

PS. Omdat ons reistempo sneller is dan het internet hier, loopt ons verslag iets achter. We vertrekken morgen alweer vanuit  El Chalten naar El Bolson. Een klein dorpje, 20 uur met de bus naar het noorden.

1. Sonja Schaeken:
    26 januari 2018
    Jullie moeten wel een top conditie hebben zeg. Prachtige foto’s met enge houten bruggetjes. Nu even uitrusten in de bus en op naar de volgende tocht. Gr: Hein en Sonja 👄👄👄
  2. Marjo en Ruud:
    26 januari 2018
    Indrukwekkend en wat een uithoudingsvermogen, chapeau
  3. Yvonne:
    27 januari 2018
    Leuk om weer te lezen lieverds!
    A) dat kapsel valt reuze mee 😄
    B) jullie zien er nog reuze fit uit 💪🏼
    C) reizen houdt je in beweging 🚶‍♀️🚶‍♂️
    Dikke kus van ons 😘💋